Tesla tvrdí, že je možné recyklovat až 92 % materiálu na výrobu baterií    Foto: Shutterstock
Čas na přečtení: 2 min

Automobilka před několika dny zveřejnila Zprávu o dopadu činnosti za rok 2020, ve které uvádí, že je schopna recyklovat až 92 % materiálu, použitého k výrobě bateriových článků.


Podle thajského leadera petrochemických výrobců IVL připadá na vyrobenou kilowatthodinu kapacity baterie až 106 kilogramů oxidu uhličitého, který „obohacuje“ atmosféru. To je důvod, proč se na dopady výroby baterií Tesla zvlášť zaměřila – už roky proto spolupracuje s externími partnery na zvýšení kapacity recyklace baterií. Každý dílčí úspěch znamená zmírnění dopadu těžby surovin pro jejich výrobu, což je jedním z hlavních argumentů odpůrců elektromobilů. Spoluzakladatel Tesly Jeffrey Straubel vyhodnotil význam (a zřejmě i potenciál) recyklace baterií tak, že se práce pro Teslu vzdal a založil si vlastní společnost na recyklaci baterií s názvem Redwood Materials.

Baterie Tesla byly navrženy tak, aby jejich životnost byla delší než životnost vozu samotného. A evidentně úspěšně. Počet Tesla baterií, které byly dosud vyřazeny z provozu, je minimální. Ve zprávě Tesla uvádí, že ve čtvrtém čtvrtletí 2020 začala realizovat první provoz na recyklaci baterií v Gigafactory Nevada a v blízké budoucnosti realizuje další v Německu.

Jakkoliv vznešené mohou proklamované cíle podnikání být, v byznysu jde především o peníze. Recyklace baterií tak má i své ekonomické zdůvodnění, stejně jako snaha o prodloužení jejich životnosti. Tesla momentálně vyvíjí baterii, jejíž životnost bude až pětkrát vyšší než současné modely. „Náklady na recyklaci jsou nesrovnatelně nižší než náklady na nákup materiálu a výrobu baterií nových“, uvádí zpráva.

Externí spolupráci při recyklaci baterii bude také proto postupně doplňovat recyklace v rámci každého výrobního provozu. „Interní recyklace nás krok za krokem přibližuje k uzavření výrobní smyčky a otevírá možnost přímých dodávek surovin našim dodavatelům niklu a kobaltu. Jako výrobce jsme ohledně recyklace baterií v té nejlepší pozici. Po zavedení interní recyklace v Německu a v Texasu očekáváme globální nárůst zpracování zbytkových materiálů. Naším cílem je zavedení bezpečného recyklačního procesu s vysokou mírou efektivity, nízkými náklady a dopadem na životní prostředí“.

Tesla se tedy s nadsázkou stala nejen výrobcem elektromobilů, ale také producentem surovin. V roce 2020 pomocí nově zavedené praxe získala 1300 tun niklu, 400 tun mědi a 80 tun kobaltu. Jaká by byla hodnota takového množství surovin, pokud by byly získávány tradiční cestou? Dá se to lehce spočítat. A jaké další finanční benefity to Tesle přinese? To už je na hlubší rozbor. Ale odpusťme Elonu Muskovi, že slyší cinkání dalších zlaťáků – účel světí prostředky. Není vám příjemná představa, že budete v ranní dopravní špičce stát v koloně tichých elektromobilů namísto nasávání zplodin ze spalovacích motorů?

Nemáte oprávnění vkládat komentáře