Umělá inteligence v HR se snaží ke zdrojům přistupovat lidsky    Foto: Shutterstock
Čas na přečtení: 2 min

Lidské zdroje (HR) jsou oblastí, která je zralá na automatizaci, zejména na druh automatizace umožněný umělou inteligencí (AI). Firmy ve svých HR odděleních vždy hledají způsoby, jak udržet náklady co nejnižší.

HR oblast je plná složitých, časově náročných procesů, které dosud vyžadovaly jedinečnou logiku a intuitivní myšlení, kterým se mohli zabývat pouze lidé. Ale to vše se mění s nejnovějšími generacemi HR platforem poháněných umělou AI. Od najímání a registrace, plánování a správy benefitů, až po ukončení pracovního poměru, vytváří AI novou éru HR, která je štíhlejší, přesnější a méně nákladná než tradiční HR.

HR řízené umělou inteligencí je k dispozici 24 hodin 7 dní v týdnu a poskytuje uživatelsky přívětivé služby prostřednictvím konverzačních chatbotů, které podávají okamžité odpovědi na většinu otázek bez čekání. To vše umožňuje lidem zbavit se běžných, opakujících se aspektů práce a soustředit se na kreativnější a strategičtější řešení problémů.

HR působí jako „správce společnosti“ a udržuje pulz zdraví a rozvoje zaměstnanců. Musí tedy důsledně předkládat správné informace. Z tohoto důvodu se AI musí naučit vstupy a výstupy HR procesů i využití zdrojů jako každý zaměstnanec, a proto je pro umělou inteligenci nejlepší začít v malém a poté se propracovat ke složitějším funkcím.

Jedna věc je použít AI k předběžnému zobrazení aplikací, vyhodnocení rozhovorů a vytěžení sociálních médií. Ovšem problém je v rozhodování o tom, kdo bude najat nebo povýšen. AI systémy někdy vykazují zaujatost s ohledem na rasu, pohlaví, věk a další faktory. Nakonec je na firmě samotné, aby zajistila, že všichni zaměstnanci, ať už lidští nebo digitální, budou dodržovat zavedené zákony, například ten o diskriminaci na základě věku nebo zákon o lidech se zdravotním postižením v USA.

Snad nejhlubší dopad, který bude mít AI na HR, je spíše v analytice než v náboru nebo samoobslužných nástrojích zaměstnanců. Prostě AI se prosadí dobře ve hraní s čísly, v tom je přesná a rychlá. AI se například může ponořit hluboko do údajů o obratu, zjistit, proč zaměstnanci odcházejí a co lze udělat pro udržení. AI také dokáže posoudit dopad programů rozvoje nebo určit, kteří noví zaměstnanci se mohou zlepšovat.

Říká se, že zaměstnanci jsou nejcennějším zdrojem podniku. V takovém případě by firmy postupovat velmi opatrně při rozhodování o tom, jak rychle a jak důkladně chtějí integrovat AI do svých HR procesů. Lidé, kteří berou svou práci vážně, si možná tento postoj nezachovají, protože mohou mít pocit, že nad nimi algoritmy vyzrají. Nejlepším způsobem, jak se tomu vyhnout, je zajistit, aby byla AI naprogramována tak, aby přinášela pozitivní výsledky, nejlépe takové, které budou ku prospěchu jednotlivce i organizace. Pokud to není možné, pak by měly existovat mechanismy, buď lidské nebo umělé, vysvětlující, proč daný výsledek vznikl a co může zaměstnanec udělat, aby jej změnil. Nakonec všichni chceme, aby se s námi zacházelo spravedlivě bez ohledu na to, kdo nebo co rozhoduje.

 

ZDROJ

 

Nemáte oprávnění vkládat komentáře