Nový hrdina online obsahu: Shortform audio Foto: Shutterstock
Čas na přečtení: 2 min

Od dob, kdy televize vytlačila radiopřijímače z pomyslného trůnu komunikace, se mnohé změnilo. Stovky televizních kanálů, Netflix, TikTok, YouTube, atd. Sledujeme, kdy chceme, co chceme a dosyta si toho užíváme. Jenomže čeho je moc, toho je příliš. A audio je zpět na scéně, silnější než kdy předtím.


Podcasty si sice vybojovaly své místo na výsluní, ale problémem se stále víc a víc stává jejich délka. Uživatelé dávají přednost kratšímu formátu, který jim poskytne podstatné informace k tématu, které je aktuálně zajímá. Technologie ještě urychlují všudypřítomnost a vývoj audia –  Apple v loňském roce prodal přes 100 milionů AirPods, mnohé aplikace mají implementovánu hlasovou aktivaci a hlasem je také zadána čtvrtina všech vyhledávání na Googlu. Že audio začne válcovat i sociální sítě, se dá očekávat. Kdo má na poli shortform audia momentálně nejlepší pozici?

Racket


Zakladatel platformy Racket Austin Petersmith říká: „Mikrofon a omezený čas probouzí v uživatelích kreativitu. Ačkoliv miliony lidí aktivně blogují, podcasty jich pravidelně tvoří jen necelý milion. To nedává smysl.“. Racket umožňuje tvorbu maximálně devítiminutových záznamů. Přestože naživo byl spuštěn teprve letos, má již 70 tisíc posluchačů a 17 tisíc registrovaných uživatelů, kteří sdíleli přes 18 tisíc minut audiozáznamu.

Beams


Autoři platformu popisují jako „album se zvukovými výstřižky, místo, které sbližuje uživatele prostřednictvím sdíleného hlasu“. Spoluzakladatel Alan Sternberg přičítá popularitu shortform audia kombinaci tří faktorů: vysoké kvalitě mikrofonů v telefonech, možnosti rychlého převodu řeči na text a popularizaci audioformátu na sociálních sítích jako Clubhouse a dalších.

Riffr


Umožňuje nahrávat maximálně tříminutové záznamy, které nelze stáhnout. Spoluzakladatel Toufic Monarak platformu poisuje takto: „Nepotřebujete drahé vybavení, nemusíte trávit hodiny přípravou. Rify jsou rychlé, spontánní, kreativní – pro každého! Do sociálních sítí chceme vrátit autentičnost a emoce.“

 

Na rozdíl od videoobsahu je možno audioobsah sledovat „za pochodu“ – zatímco loupete brambory, myjete auto, děláte dřepy nebo obkládáte koupelnu. Znáte to – všichni toho máme dost a nestíháme. Myšlenkou za vznikem shortform audioplatforem je vytvoření komunity, návrat k přirozené interakci ve světě plném technologií. A co dělá komunitu komunitou? Interakce, setkávání, živá komunikace. Ve virtuálním světě je shortform audio formátem, který se tomuto ideálu nejvíce blíží.

Nemáte oprávnění vkládat komentáře