Londýn představuje vodíkové Doubledeckery Foto: Transport for London
Čas na přečtení: 3 min

Dvacet nových autobusů na vodíkový pohon se připojuje k základní flotile více než 500 elektrických autobusů v hlavním městě Spojeného království. Je to další krok k tomu, aby tyto vozy měly nulové emise a vyčistil se londýnský toxický vzduch.


Společnost Transport for London (TfL) oznámila rozšíření svého vozového parku o vůbec první ekologické dvoupatrové vodíkové autobusy. Společnost TfL si klade za cíl dosáhnout do roku 2030 nulových emisí u všech londýnských autobusů.


Vodík, který se využívá v palivovém článku, neobsahuje škodlivé emise. Jediným jeho vedlejším produktem je voda z chemické reakce vodíku s kyslíkem ze vzduchu, což je proces, který vyrábí elektřinu pro napájení sběrnice.


Autobusy pomohou vyčistit vzduch a zlepšit zdraví londýnské populace snížením hladiny škodlivých oxidů dusíku. TfL tvrdí, že jízda autobusem bude díky menším vibracím plynulejší a tišší, cestující budou mít navíc k dispozici bezplatná nabíjecí USB místa.
„Udělali jsme v Londýně skutečný pokrok, ale je před námi ještě dlouhá cesta, protože toxické znečištění ovzduší v našem městě vede každoročně k tisícům předčasných úmrtí a plicním nemocem u dětí,“ řekl londýnský starosta Sadig Khan.


Nová nejmodernější čerpací stanice dobije každý autobus na vodíkové palivové články pouze jednou denně po dobu pouhých pěti minut. Vodík se v současné době pro tyto účely vyrábí v závodě Air Liquide v Runcornu, kde se jeho odpadní forma využívá jako vedlejší produkt z průmyslového závodu na výrobu chloru a alkalických hydroxidů. Za přepravu paliva do čerpací stanice je odpovědná společnost Ryze Hydrogen se sídlem v Oxfordu. Podle TfL bude od roku 2023 vodík ještě ekologičtější, protože se bude vyrábět elektrolýzou poháněnou přímým připojením k pobřežní větrné farmě.


Společnost TfL uvádí, že připravila cestu pro levnější vodíkové autobusy i ve zbytku Spojeného království, protože se připojila k zadávání veřejných zakázek v rámci Joint Initiative for Hydrogen Vehicles across Europe (Jive), aby mohla nakupovat ve velkém s ostatními britskými úřady.


Jive v pěti evropských zemích usiluje o rozmístění 139 nových autobusů s nulovými emisemi a související infrastrukturou pro tankování. Souběžně získal Jive finanční prostředky od Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (samostatný právní subjekt zřízený podle legislativy EU, který je od roku 2008 zodpovědný za určování strategie a administraci podpory výzkumu a vývoje vodíkových technologií z prostředků EU).


S trvalou finanční podporou vlády by se společnost TfL mohla pokusit o urychlení plánů na rozšíření autobusové flotily s nulovými emisemi v letech 2027 až 2030, s cílem snížit emise uhlíku a řešit mimořádné situace v oblasti veřejného zdraví způsobené znečištěným ovzduším.
"Londýn může mít jeden z nejčistších autobusových vozových parků v Evropě, ale musíme se i nadále snažit, abychom se vypořádali se změnou klimatu a toxicitou ovzduší ve městě," dodal Geoff Hobbs, ředitel plánování veřejné dopravy pro Transport for London.
V rámci širší snahy TfL zajistit ekologičtější autobusy byly do ledna 2021 všechny vozy v jejich základním vozovém parku po modernizaci uvedeny do souladu s přísnými emisními normami Euro 6. TfL tvrdí, že od roku 2017 pracuje na postupném vyřazování znečišťujících dieslových autobusů a na dovybavení starších autobusů čistšími motory.


Nyní je proces dokončen a dojde k poklesu škodlivých emisí oxidů dusíku z autobusů v průměru o 90 procent. TfL má ve svém vozovém parku přibližně 9 000 autobusů.

 

ZDROJ

Nemáte oprávnění vkládat komentáře