Po téměř tříměsíční nucené pauze v Suezském průplavu se loď Ever Given dala opět do pohybu Foto. Shutterstock
Čas na přečtení: 2 min

Čtyřsetmetrová Ever Green, plující pod panamskou vlajkou z Číny do Rotterdamu, najela po písečné bouři na mělčinu v jižní části Suezského průplavu 23. března 2021 a na šest dní jej zcela zablokovala. Příď se přitom opírala o východní zeď průplavu, zatímco záď o zeď západní – situace, která za 150 let existence Suezského průplavu ještě nenastala.

Poté, co byla 29. března pomocí flotily 15 vlečných člunů vyproštěna, byla přemístěna na Velké Hořké jezero, které je součástí Suezského průplavu, a začalo vyjednávání o odškodnění za ušlý zisk a další související náklady.

Japonský vlastník lodi, Shoei Kisen Kaisha Ltd., původně navrhoval odškodnění ve výši 150 mil. USD, egyptské úřady však požadovaly částku několikanásobně vyšší – přes 900 mil. USD. Vyjednávání jménem Shoei Kisen Kaisha Ltd. vedla právnická kancelář Stann Marine Ltd. se sídlem v Londýně. Podrobnosti o jeho průběhu ani výsledku nejsou známy, avšak předpokládá se, že dohody bylo dosaženo (uzavření dohody bylo podmínkou pro vydání povolení k opuštění egyptských vod) a konečná částka se pohybuje okolo 550 mil. USD.

Suezský průplav je jednou ze stěžejních dopravních křižovatek - denně jím propluje v průměru 50 nákladních lodí. Zablokování průplavu znamenalo v celkovém souhrnu zdržení pro 370 lodí, z nichž některé se z důvodu nejasností ohledně délky zdržení rozhodly pro alternativní trasy, vedoucí většinou kolem Mysu dobré naděje v Africe. Důsledkem bylo výrazné zvýšení jak přepravních časů, tak nákladů a cen pro konečné spotřebitele. Přesná příčina nehody není známa, jisté však je, že tlak na správu průplavu, aby zajistila, že se obdobná situace nebude v budoucnu opakovat, je velký.

Ever Green opustila Velké Hořké jezero 7. července 2021 a míří na podrobnou technickou prohlídku před zahájením další plavby.

Nemáte oprávnění vkládat komentáře