Čtyřsetmetrová Ever Green, plující pod panamskou vlajkou z Číny do Rotterdamu, najela po písečné bouři na mělčinu v jižní části Suezského průplavu 23. března 2021 a na šest dní jej zcela zablokovala. Příď se přitom opírala o východní zeď průplavu, zatímco záď o zeď západní – situace, která za 150 let existence Suezského průplavu ještě nenastala.
- Podrobnosti
- Hana Průšová
Poté, co byla 29. března pomocí flotily 15 vlečných člunů vyproštěna, byla přemístěna na Velké Hořké jezero, které je součástí Suezského průplavu, a začalo vyjednávání o odškodnění za ušlý zisk a další související náklady.
Japonský vlastník lodi, Shoei Kisen Kaisha Ltd., původně navrhoval odškodnění ve výši 150 mil. USD, egyptské úřady však požadovaly částku několikanásobně vyšší – přes 900 mil. USD. Vyjednávání jménem Shoei Kisen Kaisha Ltd. vedla právnická kancelář Stann Marine Ltd. se sídlem v Londýně. Podrobnosti o jeho průběhu ani výsledku nejsou známy, avšak předpokládá se, že dohody bylo dosaženo (uzavření dohody bylo podmínkou pro vydání povolení k opuštění egyptských vod) a konečná částka se pohybuje okolo 550 mil. USD.
Suezský průplav je jednou ze stěžejních dopravních křižovatek - denně jím propluje v průměru 50 nákladních lodí. Zablokování průplavu znamenalo v celkovém souhrnu zdržení pro 370 lodí, z nichž některé se z důvodu nejasností ohledně délky zdržení rozhodly pro alternativní trasy, vedoucí většinou kolem Mysu dobré naděje v Africe. Důsledkem bylo výrazné zvýšení jak přepravních časů, tak nákladů a cen pro konečné spotřebitele. Přesná příčina nehody není známa, jisté však je, že tlak na správu průplavu, aby zajistila, že se obdobná situace nebude v budoucnu opakovat, je velký.
Ever Green opustila Velké Hořké jezero 7. července 2021 a míří na podrobnou technickou prohlídku před zahájením další plavby.
Nemáte oprávnění vkládat komentáře