NFT (non-fungible token) neboli nezaměnitelný token představuje inovativní a bezpečnou cestu k získání unikátního digitálního i fyzického vlastnictví. A právě na tokenizaci se v posledních době čím dál častěji upínají zraky firem a společností z mnoha různých odvětví. Některé z nich pak už svoje vlastní tokeny a projekty s nimi spojené uvedly na trh.
- Podrobnosti
- Michal Švehla
Digitální vlastnictví není ve světě vůbec novým pojmem, avšak až s příchodem blockchainu a rapidním nárůstem trhu kryptoměn bylo možné posunout tento koncept na další úroveň a umožnit digitální vlastnictví využívat i široké veřejnosti. Ačkoliv prvotním zamýšleným účelem byla tokenizace primárně nelikvidních aktiv, tedy například aut, nemovitostí nebo umění, díky obrovskému technologickému pokroku v tomto oboru si může NFT vytvořit prakticky kdokoliv.
Tokenizace si postupně začala dělat cestičku do všech možných sektorů kultury a podnikání. Největší využití ve světě nemá tak tento trend jen v umění nebo ve sportu, ale třeba i na akciových trzích.
Umění již svůj velký “NFT boom” zažilo v březnu letošního roku, kdy aukční síň Christie's vydražila digitální dílo umělce známého pod přezdívkou Beeple za více než 69 milionů amerických dolarů, tedy za částku přesahující 1,5 miliardy českých korun. Digitální koláž, na které Beeple pracoval přes 14 let, obdržel výherce aukce formou souboru JPEG v ultra vysokém rozlišení, a to společně s jedinečným certifikátem. K úplně první aukci tohoto typu došlo také v Christie's, a to v roce 2018, kdy byla vydražena část obrazu Andyho Warhola mezi několik různých kupců. Už tehdy byla demonstrována příležitost podílet se jako jedinec nebo v rámci komunity na vlastnictví naprosto unikátního předmětu, kterou NFT uživatelům nabízí.
Tokenizaci se nevyhnulo ani dalšímu rapidně rostoucí odvětví a tím je sport. Řada evropských fotbalových klubů, a to včetně FC Barcelona, AC Milan, Juventus nebo PSG, už svým fanouškům vlastní tokeny poskytuje. Ty pak bude možné uplatňovat na různé slevy, nebo třeba směnit za vstupenky na zápas, případně i účast na setkání s hráči oblíbeného týmu. Právě zapojení fanoušků by mělo být jedním z hnacích motorů tohoto celého stroje. Již ověřeným a fungujícím příkladem z tohoto odvětví je pak platforma NBA Top Shots, která slouží jako virtuální tržiště s nejoblíbenějšími momenty z nejsledovanější basketbalové ligy na světě. Stejně, jako je tomu s fyzickými kartičkami, fanoušci mají možnost kupovat a směňovat své úlovky s ostatními, případně otevírat balíčky s náhodným lootem, který může několikanásobně převýšit pořizovací cenu.
Zářnou budoucnost pro NTF pak mnozí vidí také v oblasti herního průmyslu a esportu. Tam je však tokenizace ještě v plenkách a praktické využití přijde pro většinu hráčů až ve chvíli, kdy si budou moct jedinečný item v podobě skinu nebo originální zbraně zakoupit ve hře vlastního výběru. Ačkoliv v současnosti existuje řada poměrně populárních her jako Axie Infinity, nebo CryptoKitties, mainstreamové publikum nebylo doposud tokenizací ani zdaleka zasaženo. Hraním her samotných by pak dokonce hráči měli dostat možnost vydělávat si kryptoměny jako takové, a s těmi pak nakládat dle vlastní potřeby. Takovýto atraktivní způsob přivýdělku by podle posledních informací měla nabídnout očekávaná herní pecka GTA VI. pod taktovkou studia Rockstar Games.
A ani samotná burza a obchod s akciemi se v tomto směru neubránily pokroku a největší světoví hráči se postupně začali adaptovat na nová pravidla hry. Proto už dnes lze zakoupit tzv. “tokenizované akcie” několika velkých společností jako je Apple, Facebook nebo Pfizer. I když se nejedná přímo o cenný papír, jako investor obdržíte jakýsi derivát akcie, který ji plně zastupuje v poměru 1:1. Pro značnou část populace bylo doposud obtížné zakoupit akcie firmy, v níž mají do budoucna důvěru, bez pomoci makléře nebo hrazení jiných nadbytečných poplatků. S akciemi na tradičních burzách lze navíc obchodovat pouze ve vymezeném čase, s příchodem tokenizace by mohla posléze i tato povinnost odpadnout.
Tak jako na všem, i na NFT samozřejmě lze najít některá negativa, a nejskloňovanějším z nich je v současné době zátěž na životní prostředí. Valná většina NFT je totiž postavena na principu blockchain Ethereum, u jakékoliv transakce je proto nutné zaplatit tzv. gas fees, poplatky za energii vydanou za její zpracování a prověření. A právě tyto poplatky spojené s pohyby tokenů neustále rostou. Již teď ale vznikají různé způsoby, jak klimatickou škodu minimalizovat; například výše zmíněný umělec Beeple oznámil, že v blízké budoucnosti plánuje pro všechny své NFT nakoupit uhlíkové kompenzace tak, aby jejich dopad na planetu byl čistě pozitivní.
Pravděpodobně je tedy jen otázkou času, než se tokeny, ostatně stejně jako kryptoměny, stanou neměnnou součástí našeho života v nové digitální etapě, na jejímž počátku právě stojíme. Kdy přesně to tak nastane, záleží především na ochotě lidí zapojovat se do unikátních projektů a jejich následné podpoře, s také na dostatečné nabídce těchto příležitostí ze stran tvůrců a společností.
Nemáte oprávnění vkládat komentáře