Digitální grafika TMBK byla pod patronátem McDonald’s vydražena pro charitu Foto: Maestropiece od TMBK a McDonald´s
Čas na přečtení: 2 min

České pobočce McDonald’s se ve spolupráci se známým autorem vtipných grafik, tvořícím pod značkou TMBK, podařilo prodat asi nejdražší hamburger na světě. Šlo o virtuální nebo chcete-li digitální svačinku, která byla formou NFT vydražena za více než čtvrt milionu korun.


Společnost McDonald’s obraz Tomáše Břínka (alias TMBK), na kterém odšťavňovač lisuje jeden z burgerů, nechala převést do digitální podoby prostřednictvím NFT a nabídla ho fanouškům v unikátní aukci (psali jsme o tom zde, pozn. red.). Využila k tomu aktuální fenomén digitálního světa NFT. Jedná se o takzvaný „non-fungible token“, tedy nezastupitelný token, který je zapsán v blockchainu. Tento token má jediného majitele, který je bezpečně uveden v blockchainu.


Vlastnictví digitálních děl je díky blockchainu velmi elegantně vyřešeno a není tak problém prodávat v aukcích nejrůznější kousky moderního virtuálního umění. Konkrétní obrázek sice může mít v počítači staženo hodně lidí, ale pouze ten, kdo vlastního jeho NFT (tedy jakýsi certifikát potvrzující originál), je jeho majitelem a může tak s uměleckým dílem dále nakládat.


Aukce na platformě OpenSea.io, což je jedno z největších tržišť pro NFT, trvala 14 dní. O umělecký burger Maestro, který v McDonald’s považují za svou vlajkovou loď, se nakonec utkalo 10 dražitelů. Hodnota nejvyššího příhozu byla 5,04 ETH, tedy kryptoměny ethereum. V přepočtu šlo (v době prodeje) o 281 400 korun. Aukci provázela také marketingová kampaň. Získaná částka vzbudila nadšení, jelikož je třeba brát v úvahu, že kryptoměny a NFT stále nejsou mainstreamovými záležitostmi a počet těch, kteří mohli dražit, byl tak velmi omezený.


Vítězný příhoz ve výši 5,04 ETH provedl uživatel s přezdívkou ACD42F. Vydražené dílo se pak z jeho účtu přesunulo přes uživatele 42F7C5 až k současnému majiteli pod jménem KhillaB. Pravá totožnost vlastníka díla není známa. Výtěžek z aukce putuje na účet Nadačního fondu Dům Ronalda McDonalda a Ronald McDonald House Charities, které se zabývají podporou rodin vážně nemocných dětí. Peníze poslouží k nákupu interiérového zařízení Domu Ronalda McDonalda, který bude součástí areálu Fakultní nemocnice v pražském Motole.


Radost z kampaně měl i autor samotného díla Tomáš Břínek, který pod jménem TMBK rychle reaguje na aktuální dění vtipnými kolážemi. Šlo o jeho první zkušenost s NFT a do projektu se pustil hlavně kvůli tomu, aby si prostředí digitálního umění osahal a zjistil, co to obnáší.

 

ZDROJ

Nemáte oprávnění vkládat komentáře